Dierenarts kiezen

Hoe kies ik een goede dierenartsenpraktijk?

Misschien bent u voor het eerst in uw leven trotse eigenaar van een huisdier en bent u op zoek naar een fijne dierenarts. Misschien heeft u juist al ruimschoots ervaring met dierenartsen en weet u precies wat u zoekt in de dierenartsenpraktijk. Het kan zijn dat u al jarenlang naar dezelfde dierenarts gaat, maar het kan ook zijn dat u regelmatig met uw dier verschillende dierenartsen bezoekt. Dit laatste kan financiële redenen hebben (de prijzen variëren nou eenmaal per praktijk) of het kan puur vanuit praktisch oogpunt zijn (de praktijk die op dat moment in verband met huis of werk het dichtstbij is).

Wij vinden het een goed initiatief om dierenartsen te kunnen vergelijken en te beoordelen. Eigenaren willen natuurlijk het beste voor hun huisdier. Voor veel eigenaren van huisdieren is het erg lastig de tarieven van dierenartsen te vergelijken. Er zijn namelijk zo veel behandel- en onderzoeksmogelijkheden, vaak gewichts- en diersoort afhankelijk en dat komt verwarrend over als u nog niet precies weet welke behandelmethode voor uw huisdier noodzakelijk is. Voor ons is het uitermate belangrijk dat wij kunnen uitblinken in de prijs-kwaliteitverhouding maar vooral ook in de persoonlijke aandacht. Dat vinden wij in Dierenkliniek van Kop tot Staart prioriteit nummer 1. Daarom nemen we de tijd voor u en uw huisdier en ook alle tijd voor uw vragen.

U wilt de beste zorg voor uw huisdier en daar hoort ook een betaalbare prijs bij. Onze tarieven staan bekend als scherp. Wij geven u graag telefonisch een indicatie.

Belangrijke aandachtspunten bij het kiezen van de dierenarts

Hygiëne: Het is belangrijk dat de praktijk goed schoon en opgeruimd is. Denk ook aan het hygiënisch en zorgvuldig te werk gaan van de dierenarts en assistentes.

Inrichting wachtkamer: De dieren zijn door het bezoek vaak al gestrest. Het is fijn als de wachtkamer zo is ingedeeld dat de honden, katten en knaagdieren niet door elkaar zitten bij drukte. Eventuele verhogingen voor de katten of knaagdiermanden worden op prijs gesteld.

Opname: Hoe zien de hokken eruit? Wordt er gebruik gemaakt van lekkere dekens, warmtematten, kruiken of warmtelampen? Eventueel een aparte ruimte per diersoort wanneer het mogelijk is.

Apparatuur: Het gebruik van goed werkende apparatuur is belangrijk. Denk hierbij een gasnarcose, een veilige manier van narcose. En een goede bewaking van het dier tijdens de narcose is essentieel. Door het monitoren van de ademhaling, het zuurstofgehalte in het bloed, de hartslag en de temperatuur worden de risico’s van een operatie geminimaliseerd. Ook kunt u denken aan de digitale röntgenapparatuur, echo, laparoscopie en natuurlijk de laboratorium mogelijkheden.

Nascholing: Ontwikkelingen in de diergeneeskunde gaan echter enorm snel en het is dan ook belangrijk dat zowel dierenartsen als assistenten zich blijven nascholen, bijvoorbeeld door middel van theorie- en praktijkcursussen, lezingen en congressen.

Bereikbaarheid: Bij spoed of vragen wilt u graag zo snel mogelijk geholpen worden. Telefonische bereikbaarheid van een praktijk is daarom essentieel.

Dienstverlening (avond, nacht en weekend): Vraag goed na hoe de diensten geregeld zijn. Kunt u op die momenten gewoon in de eigen praktijk terecht of moet u naar een andere praktijk?

Spreekuur: Werkt de dierenarts op afspraak, dan kunt u vrijwel altijd dezelfde dag nog terecht. Er zijn ook praktijken met inloopspreekuren. De wachttijden kunnen hierbij wel flink oplopen. Voor spoed is het belangrijk dat u altijd terecht kunt bij uw dierenarts.

Thuisvisite: Het rustig in laten slapen van een dier is goed mogelijk in de thuissituatie en het kan zowel voor u als voor uw dier heel prettig zijn als de praktijk deze vorm van afscheid als mogelijkheid biedt.

Diervriendelijk: Hoe is de omgang met uw dier? Stress moet zoveel mogelijk worden beperkt door rustig te handelen en het dier te belonen wanneer gewenst.

Empathisch, klantvriendelijk en laagdrempelig: Het is belangrijk dat het contact met de dierenartsen en assistenten prettig verloopt, dat ze vriendelijk zijn, dat er aandacht voor u is en (heel belangrijk) dat ze zich kunnen inleven in uw situatie.

Prijsindicaties: Het wordt op prijs gesteld als er van tevoren een prijsindicatie gegeven is. Zo weet u waar u aan toe bent, zonder voor verrassingen te komen staan.

Prijsverschillen tussen praktijken: Prijzen voor behandelingen kunnen aanzienlijk verschillen per praktijk. In plaats van alleen naar de totaalprijs te kijken is het echter verstandiger om te begrijpen waaruit de kosten zijn opgebouwd. Een goede dierenarts of assistent(e) zal dit rustig met u doornemen.

Bedenk goed dat veel praktijken stuntprijzen hanteren voor vaccinaties en u dan feitelijk alleen betaalt voor de entstof. Uw dier wordt niet grondig nagekeken. Dat zal misschien een paar jaar voordeliger kunnen zijn, maar bepaalde problemen komen daardoor (te) laat aan het licht. De benodigde behandeling zal dan vaak een stuk uitgebreider en daarmee duurder zijn. Een goed lichamelijk onderzoek tijdens de jaarlijkse gezondheidscheck voorkomt dit.

Adviezen: Uiteraard mag u verwachten dat u bij de dierenarts duidelijk advies krijgt op het gebied van diagnostiek en therapie van ziekten. Het is ook belangrijk dat u goed advies krijgt bij bijv. voeding, gedragsproblemen zo ver dat mogelijk is en het afsluiten van een dierverzekering.

Duidelijke uitleg: Het is belangrijk dat er voldoende tijd wordt genomen voor rustige en duidelijke uitleg. Naast mondelinge informatie is het fijn als er informatie mee naar huis kan worden genomen om in alle rust nog eens terug te lezen.

Goede follow-up: Een belletje door de dierenarts of assistente om te horen hoe het gaat en om eventuele vragen van uw kant te kunnen beantwoorden hoort bij de service van een goede dierenartspraktijk.

Snelle bestelling van producten: Het kan natuurlijk voorkomen dat een voer of medicijn niet op voorraad is. Hoe snel kan dit worden besteld en geleverd? En hoe wordt u geïnformeerd?

Jaarlijkse controle: Jaarlijkse controles met een uitgebreid vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en waar nodig aanvullend onderzoek zijn zeer verstandig. Ook kan uw huisdier eventueel gevaccineerd worden.

Herinneringsberichten: Veel praktijken bieden wel een of meerdere vormen van herinneringsberichten aan, per post, computer of smartphone te ontvangen. Voor bijvoorbeeld vaccinaties, parasietenbestrijding en medicijnen.

Uitgebreide documentatie van alle onderzoeken van uw dier: U mag verwachten dat alle gegevens van uw dier goed worden gedocumenteerd. De dierenarts of assistentes moeten bepaalde informatie jaren later nog kunnen terugvinden. Als u verhuist moet de gehele patiëntenkaart mee kunnen verhuizen naar een nieuwe dierenarts.

Basis of van alle markten thuis?: Iedere praktijk kan als het goed is de basishandelingen binnen de diergeneeskunde aanbieden en beheersen. Een aantal praktijken houdt het bewust hierbij, andere praktijken kiezen ervoor om zich daarnaast wat meer toe te spitsen op bepaalde diersoorten (bijvoorbeeld konijnen, knaagdieren, vogels) of specifieke onderzoeken of behandelingen

Specialist: Sommige aandoeningen zijn zo gecompliceerd dat ze die niet goed kunnen onderzoeken of behandelen in een ‘gewone’ dierenartsenpraktijk. Het is daarom goed dat uw dierenarts, als hem of haar dit verstandig lijkt, u de mogelijkheid biedt tot het doorsturen van uw dier naar een specialist of een specialist in huis kan halen. Uiteraard zal dit alleen met toestemming van u moeten gebeuren, u bent tenslotte de eigenaar.

Tot slot

Bovenstaande punten bieden u hopelijk wat meer inzicht in de verschillen die er bestaan tussen dierenartsenpraktijken en de criteria die door u als huisdier eigenaar kunnen worden gehanteerd bij het kiezen van de dierenartsenpraktijk. Het is uiteraard aan u om te bepalen wat u wel en niet prettig vindt, een goed gevoel bij de dierenartsenpraktijk is tenslotte het allerbelangrijkst!

VetVisuals oktober 2017